
Egy 2018-as felmérés szerint még mindig elenyésző a női cégvezetők aránya Magyarországon, mindez annak fényében érdekes adat, hogy az összességében megtermelt árbevétel közel egyharmadát azok a cégek adják, ahol nő ül a vezetői székben. Vajon melyik nem szerepel eredményesebben a gazdaságban, és kik a megbízhatóbb partnerek?
A férfi dominancia a cégvezetésben régi időkre nyúlik vissza, de az elmúlt évtizedek technológiai fejlődése, valamint a széleskörű társadalmi változások elősegítették a nők térnyerését, hogy karrierjük építésében is egyre nagyobb szerepet kaphassanak. Egy közelmúltban végzett kutatás szerint azok a nők a sikeresebb vállalkozók, akiket támogató közeg vesz körül.
Papp Krisztinával, a LuxInvest Consulting Kft. ügyezetőjével arról beszélgettünk, hogy milyen előítéletekkel kell megküzdenie egy női cégvezetőnek, hogyan lehet sikeres egy vállalkozás és milyen buktatói lehetnek az ágazatban megjelenő túlkínálatnak.
Egy nemrég indult, ám meglehetősen sikeres vállalkozást vezet. Az Önök területén inkább előny vagy hátrány nőként vezetői pozíciót betölteni?
A nehézsége talán az, hogy az emberek nincsenek hozzászokva ahhoz, hogy nőt lássanak a vezetői székben. Gyakran találkozom előítéletességgel, sőt volt olyan is, hogy asszisztensnek gondoltak. Nem csupán a női mivoltom miatt, de a cég üzletága okán is szükséges a finom kommunikáció, az empátia és a szervezőkészség, de nem hiányozhat a határozottság sem. Az hogy ki mennyire tud hiteles maradni, gyakorlatilag az első két mondat után eldől, mint ahogy az is, hogy mennyire megkérdőjelezhetetlen szakmai tudást mutat fel.
Térjük vissza a kezdetekhez, mindig is vállalkozni szeretett volna?
Egyáltalán nem terveztem. Édesapám vállalkozóként dolgozott, és mindig is csodáltam, hogy ezáltal nem csupán a saját családjának, hanem más embereknek is jobb életet tud biztosítani, munkát adva nekik. Persze a pozitívumok mellett láttam a hátrányait is, hogy milyen nehézségekkel, mennyi stresszel jár ez az életforma. Mekkora felelősség egy-egy jó projekt, vagy adott esetben a megfelelő munkatársak kiválasztása. Mégis úgy alakult, hogy most édesapámmal és a család egy másik vállalkozó tagjával együttműködésben igyekszem egy hálózatot kialakítani, ami képes teljes körűen kielégíteni a megrendelők igényét. Egy csapatban dolgozunk, mégis külön-külön a cég különböző szakágaiban. Meglepetések és bizalmatlanság nélkül.
A LuxInvest Consulting Kft. bár újonnan alakult társaság, máris számos megbízást teljesít. Ez a szakmai tapasztalatnak, a kapcsolatrendszerüknek tudható be, vagy képviselnek esetleg egy új szemléletet, filozófiát is ezen a területen?
A cég sikere kezdetben a kapcsolatrendszernek volt köszönhető, de hamar minden terjeszkedés forrása partnereink bizalma lett, és megrendelőink elégedettsége épít minket tovább. Mert mi tudjuk, hogy a kölcsönösen előnyös megállapodások viszik igazán előre az üzletet.
Mi lenne az első dolog, amit Ön megvizsgálna egy vállalkozással kapcsolatban, mielőtt megbízást ad neki?
Ez egy nagyon fontos kérdés. Hiszen hiába a technikai fejlődés, a mai óriási információáradatban sem képes a megbízó egy adott vállalkozásról mindent, valósan kideríteni. Ezért úgy gondolom, hogy a felgyorsult üzleti viszonyok ellenére is elengedhetetlen egy személyes találkozó. Bár az első benyomás alapján sem lehet ítélkezni, azért árulkodó jelek mindig vannak! Valamint az üzleti partnerekkel kialakított kapcsolat mindig is különös jelentőséggel bírt egy vállalkozás hosszú távú sikerességének biztosításában. De a legfontosabb, hogy a jó együttműködés záloga egy mindenre kitérő, részletes szerződés legyen, mely biztosítja a gördülékeny munkafolyamatot és védi mindkét felet.
Milyen tapasztalatai vannak, a megbízások területén mutatkozó túlkínálat, valamint az azok kielégítésére irányuló törekvés nem megy-e a minőségi munka rovására?
De igen, számos esetben találkoztam már ezzel. Ennek következtében sokszor olyan munkaterületre hívnak bennünket, ahol mások után kell dolgozni, korábban elvégzett munkát kijavítani. Úgy vélem, hogy egy olyan vállalkozó, aki kicsit is előrelátó, csak olyan munkát vállal el, amelyet maradéktalanul teljesíteni is tud. Az elégedettség minden esetben meghatározó, ugyanis gyakran fordul elő, hogy ilyenkor, akár évek múltán is, megcsörren a telefon, mert a megrendelő bizalmába zárta a vállalkozást. Alapesetben ez lenne a cél!
Mit gondol az országban a szakmunkák területén tapasztalt munkaerőhiány mennyire hozza nehéz helyzetbe a munkáltatót?
A kapacitáshiányt mára felváltotta a túlkínálat. Nem olcsó munkaerőre van szükség, hanem tapasztalt és állandó munkavállalókra. De a jelenlegi túlkínálat miatt őket igazán nehéz megtalálni.
Milyen lehetőségei és jogai vannak a megbízónak érdekei védelmében az együttműködés során egy közismerten a szolgáltató érdekeit szolgáló gazdaságban?
Azt gondolom, hogy a már korábban említett szerződés a kulcsa mindennek!
(x)